Weekend! - Reisverslag uit Kandi, Benin van Patrick Dort - WaarBenJij.nu Weekend! - Reisverslag uit Kandi, Benin van Patrick Dort - WaarBenJij.nu

Weekend!

Door: patrickinafrika

Blijf op de hoogte en volg Patrick

23 Oktober 2010 | Benin, Kandi

Maar eerst vrijdag!
iedereen zoals altijd weer keurig op tijd! walid kwam binnen en had een kadotje voor me mee genomen! een armband! nou vond het best leuk aangezien ze allemaal heel weinig hebben en hun geld en spullen hard kunnen gebruiken!

vandaag kwamen er 2 patienten hun prothese passen en het zag er allemaal keurig netjes uit! 1 met 4 boven voortanden die walid had gemaakt en 1 met 3 ondertanden die ali had gemaakt.

Alle 2 paste ze perfect en na 1 keer voor doen hoe je de was liet aanlopen wisten ze precies hoe ze het moeste doen! blijf me verbasen hoe snel die mensen hier wat leren.

vandaag waren ook de mannetjes van de stroom langs geweest aangezien we elke morgen geen stroom hadden gaan ze ons aansluiten op het ziekenhuis wat wel echt nodig is want onze aggregaat is eigenlijk ook net iets te klein.

ik had walid gevraagd of die even wilde tanken met de motor en of die gelijk de aggregaat vol wou gooien en was zelf toch wel heel erg benieuwd hoe die dat ging doen. leek me een leuk gezicht hij met dat ding op die motor haha
maar nee 10 minuten later had die gewoon iemand opgehaalt met twee 5 liter waterflessen gevult met bezine dus dat was weer allemaal geregeld dus zijn we verder gegaan met het ingipsen van de in totaal 4 prothese wat niet heel makkelijk ging want de gips duurt hier super lang voordat het hard word! waaraan dat ligt heb ik geen idee? misschien is de gips oud of door de hoge luchtvochtigheid?
in iedergeval bram deet het voor en de 4 studenten moesten het na doen maar wouden weer veelste snel terwijl de gips nog zacht was en ga dan maar is uitleggen dat ze gewoon even niks moeten doen! want ze blijven er gewoon aan zitten!!

smidags hebben we nog even een afdruk gemaakt bij onze chaffeur mokta want die hadden we ook een nieuw plaatje belooft! afdrukken nemen gaat echt super goed en niemand doet het meer fout, ja ik heb gelijk ook goed opgeleten want afdrukken nemen doe ik normaal ook nooit dus voor mij weer een leer momentje!!

we kregen nog een man met een reparatie dus heb gelijk even aan iedereen laten zien hoe dat moest en hebben 3000CFA verdient! omgerekend 4,5 euro! ja de tarieven zijn hier iets anders dan in nederland :)

daarna hebben we voor iedereen een flesje cola gehaalt en hebben we nog wat na gepraat en wat grappen lopen maken, eigenlijk was het een vrij "normale" dag voor hier doen

nadat we weer heerlijk gegeten hadden (risoto met kip) zijn we gaan slapen want we moesten om half 7 alweer op want we gingen na de rijstvelden, de grens bij niger, en de grote markt!

Zaterdag!
vroeg op! weer goed ontbeten en gelijk kwam mokta en niki ons ophalen en na een reis van ongeveer een half uur kwamen we bij het peulen dorp wat echt afgelegen van alles lag. ze legde uit dat er eigenlijk 1 familie woorden en dat er ook binnen de familie getrouwt werd... het waren eigenlijk allemaal kleine kampjes die aan elkaar waren verbonden door smalle weggetjes die door maisvelden liepen. die mais planten waren alleen 5 meter hoog en volgends mij kon je er echt zo verdwalen want het was telkens best een stukje lopen naar het volgende kampje waar weer de andere helft van de familie woonde! indrukwekkend om te zien dat die mensen daar kunnen leven zonder stroom en water. ze haalde water uit de rivier dat ongeveer 30 minuten lopen was

daarna zijn we vertrokken naar
de grens bij niger.
eigenlijk 1 grote rivier die de 2 landen verdeelt met 1 grote brug! en het was echt super druk en volgends mij gebeurde er ook een hoop dingen die eigelijk niet mochten! ik zag iedereen met geld zwaaie en mensen uitladen en over de grens weer inladen was teminste heel apart hoe dat daar allemaal ging. hier werden ook de autos verkocht die van de boot bij cotonou kwamen.

vanaf cotonou heb je eigenlijk 1 grote hoofdweg die helemaal door het land naar niger loopt en vaak word je ingehaalt door vrij nieuwe autos die volgends mij in europa worden gestolen en op de boot worden gezet naar cotonou en dan door heel het land naar niger worden gereden, de mensen hier noemen ze camicaza drivers omdat ze zo achtelijk hard rijden en echt nergens rekening mee houden. nou die auto's stonden dus ook allemaal bij de grens, meestal nieuwe honda's, toyota's en af en toe een mercedes.

op de terug weg gingen we langs de rijstvelden en zijn we in de fabriek geweest waar het echt een ongelovelijke herrie was! en gehoorbescherming kende ze niet, indrukwekkend om te zien hoe die mensen dat allemaal doen en echt al vanaf jongs af aan daar heel hard werken. bram hans en mokta hebben nog een tochtje gemaakt over de rivier de niger en berte en ik waarde het er niet op, wij hielde toch meer van wat vaste land onder onze voete!:)

toen we verder reden kwamen we bij de markt waar het echt super super druk was! eerst even naar het politie buro gelopen en ons even voorgesteld. niki zij dat het een soort verzekering was ofzo. snapte het zelf ook niet zo maar met niki en mokta vertrouwde we het wel die hielde ons goed in de gaten. 1 liep er voor en de ander liep achter ons aan en zo liepen we over de markt wat echt een chaos was! zie de foto's dan begrijp je best wat ik bedoel! nou ik wou als kado een radio kopen voor in de kliniek want dat miste ze toch wel! dus een hele mooie radio gekocht voor 8000CFA omgerekend ongeveer 12/13 euro! verder hebben we nog wat rond gelopen over de markt en je kwam echt de raarste dingen tegen! maar het was zo warm daar en de zon stond echt vol op je dat we er maar 1.5 uur zijn geweest

op de terug weg nog even gestopt bij een hotel langs de weg en hebben nog even wat gegeten en niki was alle standjes van de radio uit aan het proberen, hij vond het echt een geweldig ding volgends mij! na het eten zijn we terug gereden naar kandi en iedereen was echt bek af en is we zijn gelijk ons bed in gegaan om vervolgends om 5 uur weer af te spreken om wat te drinken en om 7 uur kwam het eten wat weer super goed smaakte! sate met patat!

  • 23 Oktober 2010 - 22:26

    Ria:

    ik kijk elke dag weer uit naar je volgende verslag.Heel indrukwekkend.
    Het leven wat ze daar lijden is zo heel anders als het onze.

  • 24 Oktober 2010 - 10:16

    Shiva:

    Je enthousiasme stijgt boven alles uit man!zo gaaf wat jij daar meemaakt.hier is alles in de puntjes geregeld eigenlijk heel saai vergeleken bij hun.ik kan weer niet wachten op je volgende verslag.groetjes.

  • 24 Oktober 2010 - 15:05

    Pascal:

    He kereltje, wie had dit ooit gedacht! Patrick on tour in Afrika. Samen naar Engeland was voor ons beide al een aardig avontuur. Wij zijn honkmensen en van het type: ben er snel klaar mee. Dit is even wat anders. Dit zal in ieder geval een ervaring zijn die je niet snel zal vergeten. Super dat je dit doet. Vol verbazing zal ik je volgen. Groeten

  • 24 Oktober 2010 - 16:45

    Lieneke:

    Patrick je past toch wel een beetje op Bram he. Bram in een bootje vind ik maar eng hoor. Prachtig verslag weer. Ik geniet ervan. Doe allen de hartelijke groeten van mij

  • 25 Oktober 2010 - 18:49

    Mon:

    Wat een leuke verhalen pat:D.. Hou totaal niet van lezen.. maar jou verhalen boeien me wel haha.. Have fun! Dikke kus

  • 25 Oktober 2010 - 18:59

    Lieneke:

    Julie nieuwste foto's gezien. Berthe lijkt nu echt op een Afrikaanse Big Mama ! Puik pakje !
    Ben verder heel benieuwd wat jullie horen over de berichten die vandaag hier in de krant zijn verschenen over heftige overstromingen in Benin. Ik weet inmiddels dat dat niet bij jullie in Kandi is, maar ben wel erg benieuwd wat jullie daarvan gaan merken op deterugreis a.s. zaterdag. Als er meer nieuws is, laat het dan even weten Patrick in je vervolg reisverslag (je houdt toch nog niet op met schrijven hoop ik).
    Hartelijke groet weer voor jullie allemaal, Lieneke

  • 26 Oktober 2010 - 17:28

    Frits:

    ik vind dit toch een avond tuur hoor ik wou dat ik daar bij stond met camera mooi verslag er van maken goede Reis terug Groetjes Toos En Frits

  • 26 Oktober 2010 - 17:29

    Edward:

    He,
    Patrick je blijft toch niet hangen in het weekend, hier is het al dinsdag.
    Beschrijf voor thuis je zondag en de dagen erna
    groeten

  • 27 Oktober 2010 - 12:36

    Patrick Van Dort:

    van die overstromingen werken we hier eigenlijk niks! ook de mensen die net uit cotonou komen zeggen dat daar helemaal niks is! dus ik denk dat het verhalen van een tijd terug zijn... zelf alle mensen in het dorp hier zeggen dat er niks aan de hand is!

  • 27 Oktober 2010 - 14:33

    Frieda:

    Goede reis terug voor jullie allen, geniet nog even in Cotonou en dan weer terug naar dit koude kikkerlandje met al die klagende mensen. Groeten voor iedereen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Benin, Kandi

Afrika

Recente Reisverslagen:

27 Oktober 2010

Update!

23 Oktober 2010

Weekend!

21 Oktober 2010

Eindelijk 2 "rustige"dagen

20 Oktober 2010

De ene verbazing na de andere

19 Oktober 2010

eerste paar foto's
Patrick

Actief sinds 12 Okt. 2010
Verslag gelezen: 1485
Totaal aantal bezoekers 11533

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2010 - 03 November 2010

Afrika

Landen bezocht: